ورزش بعد از جراحی بینی

اگر قصد انجام جراحی بینی در زاهدان را دارید ، شاید از خودتان بپرسید که این جراحی چه تاثیری بر سبک زندگی شما می گذارد. بسیاری از بیماران ، نگران از سرگیری مجدد تمرینات ورزشی خود هستند ، اما بسیار مهم است که برای مدتی پس از جراحی به بدن خود فرصت کافی را بدهید و مراقبت های لازم را داشته باشید تا زمان آن برسد که ورزش بعد از جراحی بینی را آغاز نمایید. در ادامه این مقاله از دکتر محسن رشیدی ، جراح بینی خوب در زاهدان ؛ نکات مهمی در مورد ورزش و تمرین کردن بعد از عمل بینی بیان شده است که مطالعه آن به شما عزیزان توصیه می شود.

 

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر رشیدی

 

ورزش و تمرین کردن بعد از عمل بینی

 

بعد از عمل جراحی بینی ، بسیار مهم است که طبق دستورالعمل ها رفتار کنید و مراقبت های لازم را به عمل آورید. اگر چه ورزش های سبک را می توان 3 تا 4 هفته بعد از عمل مجددا شروع کرد ، اما لازم است که حداقل 4 تا 6 هفته قبل از سرگیری مجدد ورزش های شدید ، صبر کنید. اکیدا پیشنهاد می کنیم که قبل از شروع هر گونه فعالیتی ، با بهترین دکتر بینی زاهدان ، مشورت کنید. یک پزشک حرفه ای ، شرایط بیمار و نتایج را به دقت برسی می کند و در صورت امکان ، به وی اجازه شروع فعالیت را می دهد. برای مشاوره و رزرو وقت جراحی بینی در شهر زاهدان با دکتر رشیدی ، می توانید با شماره 09027240933 تماس حاصل کنید.

ورزش و تمرین کردن بعد از عمل بینی

ورزش بعد از جراحی بینی در هفته اول !

در 7 روز اول جراحی ، استراحت بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. کاری به جز آرام راه رفتن دور خانه تان ، آن هم برای نهایتا 20 دقیقه ، انجام ندهید. این راه رفتن ها به بهبود گردش خون کمک می کند که باعث کاهش ریسک لخته شدن خون و افزایش سرعت بهبودی می شود. اگر احساس خستگی ، نفس نفس زدن و تنگی نفس دارید ، دست نگه دارید ! این نشانه این است که ضربان قلب شما بیش از حد بالا رفته که شما را در معرض خطر خونریزی قرار می دهد.

در هفته اول در خصوص ورزش بعد از جراحی بینی ، تمرکز اصلی تان را روی داروهای مسکن بگذارید و اجازه دهید که تورم و کبودی ناشی از عمل ، کاهش یابد.

  1. استراحت کنید.
  2. آب زیاد بنوشید.
  3. ضربان قلب تان را پایین نگه دارید.
  4. بجز پیاده روی آرام، هیچ فعالیتی انجام ندهید.

تمرین و ورزش بعد از جراحی بینی در هفته 2 تا 4 بعد از عمل 

در چند هفته اول عمل ، شما در معرض خطر خونریزی بینی و سایر عوارض احتمالی خواهید بود. زمانی که سپتوپلاستی همراه با رینوپلاستی انجام می شود ، حتی خطر خونریزی بعد از عمل کمی بیشتر هم می شود. فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین یا آهسته دویدن ، باعث افزایش فشار خون می شود که می تواند باعث خونریزی کردن بینی تان شود. همچنین حبس کردن نفس می تواند باعث ایجاد فشار اضافی به صورت و ناحیه بینی شود ؛ بنابراین برای کاهش خطر خونریزی بینی ، حداقل باید 4 هفته از ورزش اجتناب کرد. علاوه بر این ، ورزش شدید می توان جریان خون شما را افزایش دهد که موجب تورم اضافی می شود ؛ بنابراین ، توصیه می شود تا حداقل 4 هفته ، هیچ فعالیت بدنی نداشته باشید تا بدن تان ریکاوری شود. پس از گذشت 4 هفته ، می توانید ورزش بعد از جراحی بینی را به صورت ملایم شروع کنید. با این حال بسیار مهم است که در این مدت به صدای بدن تان گوش دهید و به خودتان فشار نیاورید. از آنجایی که بینی شما در ماه های اول بعد از عمل ، همچنان آسیب پذیر است ، بسیار مهم است که از ورزش یا فعالیتی که ممکن است باعث آسیب به بینی تان شود ، اجتناب کنید. معمولا حداقل 3 الی 4 هفته طول می کشد که استخوان های بینی ترمیم شوند و در طی این مدت ، تحمل فشار ندارند.

  • تنها سراغ ورزش های ملایمی بروید که تماسی نباشند.
  • تمرینات قدرتی خود را تا 50% حداکثر توان ، نگه دارید.
  • شنا نکنید و ندوید.

هفته 5 و 6 در خصوص ورزش بعد از عمل بینی

در طی تقریبا 6 هفته پس از جراحی زیبایی بینی ، می توانید تمرینات معمول خود را از سر بگیرید ؛ با این حال توجه داشته باشید که قبل از انجام فعالیت های بدنی شدید مثل شنا ، با پزشک خود مشورت کنید و از او تایید بگیرید. اگر چه که از سرگیری فعالیت های فیزیکی سنگین مثل دوییدن ، بدنسازی سنگین ، پیلاتس و یوگا معمولا بی خطر است، اما باید مراقب باشید که آسیبی به بینی تان نرسد.

ورزش بعد از جراحی بینی پس از 2 الی 3 ماه

حداقل دو تا سه ماه پس از عمل ، باید از ورزش هایی که تماسی هستند ، خودداری کنید ؛ ورزش های مثل راگبی ، فوتبال ، بسکتبال ، تکواندو ، کاراته و … . این ورزش ها ، باعث ایجاد خطر می شوند و نتیجه جراحی بینی شما را تحت تاثیر قرار می دهند. ممکن است پس از تماس و آسیب به بینی ، نتیجه دلخواه شما تغییر پیدا نماید. برخی از وسایل محافظتی مانند کلاه های مخصوص یا شیلد در مراقبت های ورزش بعد از جراحی بینی استفاده می کنند ، اگر شما هم قصد انجام این کار را دارید باید با جراح بینی زاهدان مشورت کنید. هر آسیبی که بینی وارد می شود ، آن را آسیب پذیرتر کرده و بافت اسکار اضافی ایجاد می کند ؛ این امر در ترمیم آن اختلال ایجاد کرده و بهبودی را سخت تر می کند. بنابراین ، بعد از بهبودی هم باید بسیار مراقب بینی خود باشید.

 

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر رشیدی

 

خطرات زود ورزش کردن بعد از جراحی بینی

شاید فکر کنید بینی به سایر قسمت های بدن شما بی ربط به نظر برسد ، اما هر فعالیتی که انجام می دهید ، تاثیر سیستماتیکی دارد و تمامی اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. ورزش متوسط تا شدید ، ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش می دهد ؛ شاید بگویید این همان دلیلی است که مردم بخاطر آن ورزش می کنند ، اما شرایط شما فرق می کند ! پس از عمل بینی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون ، شما در معرض خطر خونریزی بینی ، کبودی و … قرار می دهد. حداقل آسیبی که ممکن است به خودتان وارد کنید ، افزایش تورم و طولانی شدن روند بهبودی است که بر نتیجه جراحی تاثیر منفی می گذارد.

علاوه بر این ، بسیار مهم است که بعد از عمل ، ضربان قلب تان را پایین نگه دارید تا از شر آسیب های بعد جراحی در امان باشید. همانطور که احتمالا می دانید ، پس از جراحی بافت های داخل بینی بسیار حساس و آسیب پذیر می شوند ؛ هر نوع تماس یا ضربه ، حتی به کوچکی دست زدن به بینی برای پاک کردن عرق ، می تواند در روزهای اول جراحی ، تاثیر منفی بر نتیجه داشته باشد. برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن ، پیشنهاد می کنیم که تا 6 هفته اول عمل صبر کنید ؛ گر چه زمان مجاز 4 هفته ذکر شد ، اما دو هفته اضافی صبر کردن ، خطر آسیب را کمتر می کند. با این حال بهترین کار گوش کردن به دستورات پزشک و گوش کردن به صدای بدن تان است. در صورتی که هنگام ورزش بعد از جراحی بینی احساس سرگیجه ، درد ، یا تنگی نفس داشتید ، ورزش را متوقف کنید. پس از بهبودی کامل ، شما زمان زیادی برای تناسب اندام تان خواهید داشت ؛ پس عجله را کنار بگذارید !

برای ورزش بعد از عمل بینی چه مدت باید منتظر بمانیم؟

پیاده‌روی سبک معمولاً یک تا دو هفته پس از عمل امکان‌پذیر است، در حالی که برای ورزش‌های با شدت متوسط مانند دویدن، باید 3 تا 6 هفته صبر کرد. ورزش‌های سنگین یا تماسی که خطر آسیب به بینی وجود دارد، باید حداقل تا 6 هفته به تعویق افتند. مشورت با پزشک قبل از شروع مجدد هر گونه فعالیت ورزشی اهمیت دارد تا اطمینان حاصل شود که فرآیند بهبودی تحت تاثیر قرار نگیرد.

چه مدت بعد از عمل بینی میتوان ورزش بدنسازی کرد؟

برای بازگشت به ورزش بدنسازی پس از عمل بینی، معمولاً توصیه می‌شود که بیماران حداقل 6 هفته صبر کنند. این زمانبندی به این دلیل است که ورزش‌های سنگین می‌توانند فشار خون را افزایش دهند، که این امر به نوبه خود می‌تواند منجر به خونریزی، افزایش تورم، و یا آسیب دیدگی مجدد به بینی شود. مهم است که پیش از شروع دوباره بدنسازی، از جراح خود مشورت بگیرید تا بر اساس پیشرفت فردی شما در فرآیند بهبودی زمان مناسب برای بازگشت به این نوع فعالیت را تعیین کند.

بهترین ورزش بعد از رينوپلاستی

چند نمونه از بهترین ورزش ها برای بعد از عمل بينی:

1. پیاده‌روی سبک: شروع با پیاده‌روی سبک می‌تواند به حفظ فعالیت بدنی کمک کند بدون آنکه فشار زیادی بر بینی وارد شود. پیاده‌روی همچنین می‌تواند به بهبود گردش خون و کاهش تورم کمک کند.
2. یوگا و پیلاتس: پس از گذشت چند هفته و با تأیید پزشک، ممکن است بتوانید به تدریج فعالیت‌های آرام‌تری مانند یوگا یا پیلاتس را شروع کنید، با این حال، باید از حرکاتی که فشار زیادی به سر و صورت وارد می‌کنند، اجتناب کرد.
3. دوچرخه‌سواری ثابت: دوچرخه‌سواری ثابت می‌تواند گزینه خوبی برای حفظ تناسب اندام باشد بدون اینکه ریسک ضربه خوردن به بینی وجود داشته باشد، به شرطی که با شدت پایین انجام شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا